Vi har akkurat lagt bak oss den mest dramatiske uken på Oslo Børs siden finanskrisen. Mandag var en veldig spesiell dag. De fleste kunne se for seg at det ville bli stygt etter at Saudi bestemte seg lørdag 07.03.2020 for å åpne slusene. Samtidig begynte korona-viruset å spre seg til Europa og USA. Ikke i min villeste fantasi trodde jeg vi skulle få være vitne til et børskrakk i en slik dimensjon. OSEBX dundret ned 12% på åpning, tvangssalgene haglet og panikken var åpenbar.
Før circuit breakers (CB) ble utløst falt DNB 30%, EQRN, 15-20% SUBC 7 40-50% og AkerBP 30-40%, men en sektor som klarte seg relativt godt var tank-aksjene.
Tankmarkedet:
Årsaken til at tank gjør det bra er at Saudi Arabia har bestemt seg for å åpne slusene etter at OPEC+ ikke kom til enighet om produksjonskutt. Saudi ønsker å ta markedsandeler og selger derfor oljen med rabatt. Dette gagner importører og ikke minst redere med tankskip. Etterspørselen etter tankskip gikk i taket. Bahri Oil Transportation (Saudi’s egne shipping arm) chartret inn ca 10 VLCC i løpet av kort tid.
Jeg kommer ikke til å sitere Jim Cramer mange ganger på denne bloggen, men sjeldent har «there’s always a bull market somewhere» passet bedre. Tankratene har på en uke gått fra WS (worldscale) 60 til WS 200-400. Det gjenstår å se om disse himmelske ratene feiler eller går gjennom. Vi er uansett vitne til veldig god inntjening for rederne. Rederier som Arendals Dampskibsselskab, Frontline, Hunter, Okeanis nyter godt av dette, alle har flåter som i all hovedsak handler i trampfart.
Årsakene til at ratene har strammet seg såpass mye til er at det har oppstått såkalt contango i oljeprisen. Dette betyr at olje med levering i dag handles på lavere priser enn frem i tid. For tradere som Trafigura og andre betyr dette at de kan kjøpe olje og lagre dette på skip, å selge den til en høyere pris senere. Dette drar ut tilbudssiden, som er veldig sensitiv for slike endringer. Når det er mangel på båter har ratene ofte en tendens til å gå skyhøyt.
Donald Trump:
Vi kunne også høre Donald Trump uttale følgende på fredag 13.03:
«U.S. will buy large quantities of cheap oil to fill the country’s strategic petroleum reserve».
Det kan spekuleres i om USA vil kjøpe billig olje fra Saudi og selge sin egen shale olje til Kina? Om Kina skal overholde sin del av handelsavtalen så er de potensielt nødt til å handle US shale olje. Dette vil bety frakt av olje i alle retninger, som helt klart vil være bullish for tank.
I et normalt marked ville sannsynligvis alle tank-aksjene steget kraftig i forrige uke. Dette har foreløpig latt vente på seg, bortsett fra for Frontline. Årsaken til dette er nok at Frontline er den eneste virkelige bluechip aksjen i denne bransjen. Mange ønsker nok å handle i likvide aksjer på grunn av volatiliteten i aksjemarkedet.
Interessante slutninger uke 11:
Bunga Kasturi Enam (2008) on-subjects til WS 197,5 ($197.320) West Africa- Kina. Break-even på ca. $23.500 tilsier at dette skipet vil tjene $173.820 netto per dag. Eller NOK: 144.844.206 for 83 dagers reise.
Sea Splendor (2008) on-subjects til WS 202,5 ($284.238) Arabian Gulf – US Gulf via Cape of Good Hope (COGH). Dette er en rute som nylig dukket opp på grunn av Saudi Arabia’s salg av rabattert olje. Gitt samme cash break-even som ovenfor vil Splendor tjene NOK 217.272.975 for 78 dagers arbeid. Husk at nybygg verdien for disse skipene er rett i en underkant av en milliard.
Illustrativ Inntjening i Hunter (7 VLCC):
Tips: Del inntjeningen på 7 om du ønsker inntjening per båt, eller på 4 om du ønsker å se på inntjeningen med dagens flåte.
Det grønne feltet er mest sannsynlige, gult er mindre sannsynlig, mens rødt ser jeg på som nesten usannsynlig. Selv om usannsynlige ting kan materialisere seg i dette markedet. Expect the unexpected!
Illustrativ Inntjening i Okeanis Eco Tankers med 2015 snitt inntjening:
Snitt-rater gjennom forrige mega-syklus:
2004: VLCC: $78.000 Suezmax: $57.900
2005: VLCC: $57.400 Suezmax: $40.300
2006: VLCC: $56.800 Suezmax: $37.800
2007: VLCC: $45.700 Suezmax: $33.000
2008: VLCC: $74.500 Suezmax: $55.200
Spørsmålet investorene må stille seg er:
Hvor lenge kan dette vare?
Hva er bakt inn i aksjekursene?
Ansvarsfraskrivelse
Dette innlegget er kun ment som informasjon og er ikke en anbefaling om å gjøre x eller y.
Disclaimer: Jeg eier både Hunter Group og Okeanis Eco Tankers.
Tillegg:
Okeanis Eco Tankers – Free Cash Flow Calculator
PS: Estimatene i denne kalkulatoren er noe lavere enn de samme i Okeanis sin investor presentasjon. Årsaken til dette er at prisforskjellen mellom VLSFO og HFO har kommet inn betraktelig de siste ukene. Dette betyr at kompensasjonen for drivstoff er mindre.
Hei,
Kan du skrive et innlegg om hvordan man regner ut P/NAV? Ser at flere analysehus bruker dette tallet når de snakker om shipping, men klarer ikke helt å få hodet rundt hvordan de får tallet.